Met een Kettinghor een Matisa C 75 (BallastReinigings Machine met Stukton naam C 750) kan met ballast reinigen zonder het spoor te hoeven afbreken. Er word onder het spoor een ketting onder het spoor aangebracht die de vuile ballast weg graaft en door een arm naar boven in de machine aanwezige zeef brengt , deze zeef schut de ballast schoon , de schone ballast van 3 tot 6 cm grote gaat via enkele transportbanden terug het spoor in. De vervuilde ballast word afgevoerd via een transportband in een Mfs 100 trein die voor de Kettinghor staat .De Mfs 100 wagon van Plasser en Theurer bestaat uit een grote transportband op de bodem van de wagon daar valt de vuile ballast in en word naar een transportband die schuin van de onder van de eertste wagen naar boven van de tweede wagon transporteert tot het bij de laatste wagen is daar word het opgevangen tot deze vol is laden ze zo alle wagens vol tot ze bij de laatste zijn. We kunnen ook nog in een trein laden die op het spoor er naast staat dit doen we dan met de ULS 3000 D van Plasser en Theurer is een wagon om over te laden deze heeft een transportband die naar links of rechts kan zwenken zodat deze boven de trein op het naast liggende spoor kan komen. Als dit allemaal klaar is komt er nieuwe ballast bij en de stopmachine legt het weer waterpas , de stabilisator stabiliseert het spoor en de ballastploeg profileert het spoor en het kan weer jaren mee.