Unimat 5

Unimat 5

Fabrikant: Plasser & Theurer
Type: Unimat 08-475/4S
Machine nr: 1076
Bouwjaar: 1997
SRM nr: 1666205
NVR nr: 99 84 942 0 505-2

Unimat 7

Unimat 7

Fabrikant: Plasser & Theurer
Type: Unimat 08-475/4S
Machine nr: 1251
Bouwjaar: 2004
SRM nr: 1666207
NVR nr: 99 84 942 0507-7

Unimat 9

Unimat 9

Fabrikant: Plasser & Theurer
Type: Unimat 08-475/4S
Machine nr: 1320
Bouwjaar: 2008
SRM nr: 1666209
NVR nr: 99 84 942 509-4

Unimat 8

Unimat 8
Fabrikant: Plasser & Theurer
Type: Unimat 08-475/4S
Machine nr: 1287
Bouwjaar: 2007
SRM nr: 1666208
NVR nr: 99 84 942 508-6

Unimat 10

unimat 10
Fabrikant: Plasser & Theurer
Type: Unimat 08-475/4S
Machine nr: 1360
Bouwjaar: 2011
SRM nr: 1666210
NVR nr: 99 84 942 524-3

Een wissel stopmachine

Met een Unimat kan men het spoor in hoogte-en zijdelingse ligging corrigeren.
In dit verhaal praten we over een Unimat hier kunnen we wissels en rechtspoor onderstoppenstoppen. Dit corrigeren gebeurt met een gecombineerde licht-en schiftinstallatie. Hiermee kan men het spoor optillen met rollen of haken en zijdelings verschuiven. Met de stopaggregaten wordt er ballast onder de bielsen (dwarsliggers) geknepen. En bij een Unimat kun je de stopaggregaten afzonderlijk uitzetten of stopvoeten opzij doe zodat je ook in wissels waar het krap is de dwarsliggers kunt vast knijpen. Met een extra arm kan je in een wissel het afbuigende gedeelte mee optillen. De licht-en schiftinstallatie, stopaggregaten, meetwagens voor lichten en schiften en de flankverdichters zijn ook op deze machine van zeer groot belang. De te lichte hoogte wordt door iemand voor in de machine ingegeven. Of van tevoren wordt de hoogte en zijdelingse verschuiving (schift) in de ALC of Smart ALC computer ingevoerd. Zo kan ook de hoogt en/of schift met een Laser gedaan worden. Ook worden in de ALC of Smart ALC de gegevens van bogen ingevoerd zodat de straal van zo'n boog er weer netjes in komt. Het bedienen van de stopaggregaten en diverse andere apparaten gebeurt in de stopcabine. De stopmachine wordt door vier mensen bediend één in de voorcabine twee in de stopcabine (alleen bij wissels) en één loopt er altijd buitenom diverse andere dingen in de gaten te houden zoals kabels en help de stopper bij een dubbelligger zodat deze niet verschuift als je er ballast onder gaat knijpen. En deze man bediend ook de borstel om de ballast weer netjes tussen de dwarsliggers te borstelen. Communicatie tussen elkaar gaat met portofoons of de intercom met voor buiten draadloze headsets. Op het film kan je de werking van de stopmachine zien. De flankverdichters zorgen er voor dat de ballast langs de bielsen weer wat weerstand krijgt. Met diverse meetwielen onder de machine word de ligging van het spoor gemeten hoe het spoor voor en achter de machine ligt, die alles word opgetekend en digitaal opgeslagen op een soort printer en een diskette of USB stick, dit apparaat word een MKS (Meer Kanaals Schrijver) genoemd deze verdwijnt langzaam van de machines en word vervangen door DRP (DATA RECORDINGS PROCESOR) In Duitsland is deze verplicht op de machine en hij moet gekeurd zijn en er moet een MKS-bedienaar aanwezig zijn die de optekening kan en mag beoordelen deze man heeft daar een opleiding voor gevolgd en examen in gedaan bij de DB. 

Bekijken

Waarom onderstoppen

Bekijken

Project 3

Lorem ipsum dolor sit amet

Bekijken

Film van een Unimat 09-475/4S

Unimat film 

Measurements and weigt

Length over buffers:                         35.290 mm

Width:                                                     3.000mm

Heigh over top rail:                               3.743mm

Bogie pivot spacing (bogie 1<->2)  14.000mm

Bogie pivot spacing (b.2 <-> axle 5) 5.550mm

Axle spacing (axle 5<->6).                  8.500mm

Track gauge:                                          1.435mm

Wheel diameter:                                        920mm

Weight:                                                 113.100 kg