Met een Unimat kan men het spoor in hoogte-en zijdelingse ligging corrigeren.
In dit verhaal praten we over een Unimat hier kunnen we wissels en rechtspoor onderstoppenstoppen. Dit corrigeren gebeurt met een gecombineerde licht-en schiftinstallatie. Hiermee kan men het spoor optillen met rollen of haken en zijdelings verschuiven. Met de stopaggregaten wordt er ballast onder de bielsen (dwarsliggers) geknepen. En bij een Unimat kun je de stopaggregaten afzonderlijk uitzetten of stopvoeten opzij doe zodat je ook in wissels waar het krap is de dwarsliggers kunt vast knijpen. Met een extra arm kan je in een wissel het afbuigende gedeelte mee optillen. De licht-en schiftinstallatie, stopaggregaten, meetwagens voor lichten en schiften en de flankverdichters zijn ook op deze machine van zeer groot belang. De te lichte hoogte wordt door iemand voor in de machine ingegeven. Of van tevoren wordt de hoogte en zijdelingse verschuiving (schift) in de ALC of Smart ALC computer ingevoerd. Zo kan ook de hoogt en/of schift met een Laser gedaan worden. Ook worden in de ALC of Smart ALC de gegevens van bogen ingevoerd zodat de straal van zo'n boog er weer netjes in komt. Het bedienen van de stopaggregaten en diverse andere apparaten gebeurt in de stopcabine. De stopmachine wordt door vier mensen bediend één in de voorcabine twee in de stopcabine (alleen bij wissels) en één loopt er altijd buitenom diverse andere dingen in de gaten te houden zoals kabels en help de stopper bij een dubbelligger zodat deze niet verschuift als je er ballast onder gaat knijpen. En deze man bediend ook de borstel om de ballast weer netjes tussen de dwarsliggers te borstelen. Communicatie tussen elkaar gaat met portofoons of de intercom met voor buiten draadloze headsets. Op het film kan je de werking van de stopmachine zien. De flankverdichters zorgen er voor dat de ballast langs de bielsen weer wat weerstand krijgt. Met diverse meetwielen onder de machine word de ligging van het spoor gemeten hoe het spoor voor en achter de machine ligt, die alles word opgetekend en digitaal opgeslagen op een soort printer en een diskette of USB stick, dit apparaat word een MKS (Meer Kanaals Schrijver) genoemd deze verdwijnt langzaam van de machines en word vervangen door DRP (DATA RECORDINGS PROCESOR) In Duitsland is deze verplicht op de machine en hij moet gekeurd zijn en er moet een MKS-bedienaar aanwezig zijn die de optekening kan en mag beoordelen deze man heeft daar een opleiding voor gevolgd en examen in gedaan bij de DB.
Waarom onderstoppen
Lorem ipsum dolor sit amet