Csm 4

Csm 4
Type 09 - 3X
Construction Year 2002
Weight 100.000Kg
Length 29.99 m
Maconumber 1666124
European Numbering
99 84 9422 123-2

Csm 5

Csm 5
Type 09 - 3X
Constrution Year 2007
Weight 100.000 kg
Length 29.99 m
Maconumber 1666125

European Numbering
90 84  9420 525-0

Csm 6

Csm 6
Type 09 - 16
Construction Year 2007
Weight 75.000 kg
Length 27.65 m
Maconumber 1666126
European Numbering
97 40 7050 217-0

Rechtspoor stopmachine

Hoe en wat

Met een stopmachine kan men het spoor in hoogte-en zijdelingse ligging corrigeren.
In dit verhaal praten we over een rechtspoormachines hier kunnen we alleen rechtspoor stoppen. We hebben ook nog wisselstopmachines en hiermee kan je wissels en rechtspoor stoppen. Dit corrigeren gebeurt met een gecombineerde licht-en schiftinsallatie. Hiermee kan men het spoor optillen en zijdelings verschuiven. Met de stopaggregaten word er ballast onder de bielsen (dwarsliggers) geknepen. De licht-en schiftinstallatie,stopaggregaten,meetwagens voor lichten en schiften en de flanfverdichters zijn aan de satelliet gemonteerd. De te lichte hoogte word door iemand voor in de machine ingegeven. Of van te vorenword de hoogte en zijdelingse verschuiving (schift) in de ALC of Smart ALC computer ingevoerd.Zo kan ook de hoogt en/of schift met een Laser gedaan worden. Ook worden in de ALC of Smart ALC de gegevens van bogen ingevoerd zodat de straal van zo'n boog er weer netjes in komt. Het bedienen van de stopaggregaten en diverse andere apparaten gebeurd in destopcabine. De stopmachine word door drie mensen bediend één in de voorcabine één in de stopcabine en één loopt er altijd buitenom diverse andere dingen in de gaten te houden zoals kabels en help de stopper bij een dubbelligger zodat deze niet verschuift als je er ballast onder gaat knijpen , communicatie tussen elkaar gaat met portofoons of de intercom met voor buiten draadloze headsets.Op het filmpje kan je de werking van de stopmachine zien, zoals dat de machine met een constante snelheid blijft rijden alleen stilstaat bij het vast knijpen van een dubbelligger. De flankverdichters zorgen er voor dat de ballast langs de bielsen weer wat weerstand krijgt. Met diverse meetwielen onder de machine word de ligging van het spoor gemeten hoe het spoor voor en achter de machine ligt,die alles word opgetekend en digitaal opgeslagen op een soort printer en een diskette,dit apparaat word een MKS (Meer Kanaals Schrijver)genoemd deze verdwijnd langzaam van de machines en word vervangen door DRP (DATA RECORDINGS PROCESOR) . In Duitsland is deze verplicht op de machine en hij moet gekeurd zijn en er moet een MKS bedienaar aanwezig zijn die de optekening kan en mag beoordelen deze man heeft daar een opleiding voorgevolgd en examen in gedaan bij de DB.

movie
Movie